För lärare som snabbt vill komma igång med GIS i undervisningen

För att testa GIS-verktygen samlade på Skolgis-bloggen behövs inga dyra GIS-programvaror. Allt du behöver är en dator och uppkoppling till internet och lite nyfikenhet :)

torsdag 10 maj 2012

Varför finns en blogg om GIS i skolan?

skolGIS-bloggen skapades i samband med att nya kursplaner i geografi för grundskolan och gymnasieskolan introducerades höstterminen 2011. För grundskolan finns en kursplan i geografi från åk 1 – 9 (SO för åk 1-3) och för gymnasieskolan finns en Ämnesplan i geografi som innefattar tre kursplaner; Geografi 1, Geografi 2 och GIS (Geografiska Informationssystem, extern länk till Wikipedia om GIS).
  
GIS -Geografiska Informationssystem - är framskrivet i samtliga kursplaner och anges även i texten som beskriver syftet med ämnet i skolan. Tanken är att skolans undervisning ska ske med hjälp av GIS och det behöver inte innebära dyra dataprogram eller speciella datorer. Det finns idag utmärkta gratisprogram för GIS att ladda ner från nätet – enkla och användbara i skolans undervisning. Att lära sig GIS i grundskolan och gymnasiet är något helt annat än de avancerade GIS kurser som erbjuds vid universitet och högskolor. GIS i skolan ska förbereda och väcka intresse för vidare studier inom området.

GIS är en metod för att visualisera information i karta och kan användas för analys, förståelse och presentation. Kunskaper om kartans uppbyggnad och språk är grundläggande för att arbeta med digitala kartor. Därför är exempelvis Geocatching en utmärkt metod att arbeta med i undervisningen. Det finns lärare som redan i förskolan använder Geocatching som ett verktyg för lärande.

GIS i Skolan är tänkt som ett stöd och inspiration för dig som lärare och hur du kan använda digitala kartor i undervisningen.GIS i Skolan samlar användbara karttjänster på nätet och visar på goda exempel hur lektioner i olika ämnen kan byggas upp kring GIS. 
 Varför inte använda GIS under nästa exkursion, fältstudie, projektarbete eller ett längre temaarbete?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar